Seriál z obchodního oddělení: "Technické znalosti jen využívám v rámci obchodování."

18/11/2021

Cítí se být více technikem než obchodním manažerem. Lumír Miarka při komunikaci s klienty spoléhá víc na technické parametry, než na obchodní triky. V zimě rád lyžuje, v létě je zapáleným turistou. 

Jak se přihodilo, že pracujete ve WITKOWITZ ENVI?

Studoval jsem vodní stavby a vodní hospodářství v Brně a dělal jsem diplomku pro Vítkovice, konkrétně na téma zásobování hutního závodu vodou. Původně jsem měl ale dělat diplomovou práci na jiné téma pro někoho jiného, ale na žádost docenta jsem si ji přehodil se spolužačkou, protože ona byla z Brna a já z Ostravy. No, a tady mi po škole nabídli místo technologa. Takže jsem tady vlastně díky náhodě. Už skoro 33 let. K obchodu jsem se postupně dostal taky tak nějak náhodu a nakonec jsem dělal zakázky i do Libye, Iránu nebo na Island, ale to už si převzali mladší kolegové. Já se teď spíše zaměřuji na polský trh. Co se týká obchodu, jsem stejně pořád více technik než obchodník a technické znalosti jen využívám v rámci obchodování. Argumentuji technickými parametry a rozhodně nepoužívám žádné obchodní triky. Baví mě technologie a jimi se snažím přesvědčit.

Jak byste shrnul ideální vlastnosti obchodníka ve Vítkovicích?

V první řadě musí hodně znát technologie a prostě musí o tom všem hodně vědět. A hodně vědět můžete pouze tehdy, pokud máte k problematice vztah. Přišli k nám už i dobří obchodníci, ale brzy nás opustili, protože nenasáli technickou stránku věci a specifickou problematiku. V jiném druhu obchodu ale klidně mohou být úspěšní.

Co je při komunikaci se zákazníkem výhodou a co naopak vytváří bariéru?

Dobré je, když druhá strana ví, o čem je řeč. Jsou i případy, kdy zákazník moc nezná detaily svého vlastního požadavku a je vidět, že je to spíše obchodník. Potom je problém, že při porovnávání nabídek není schopen docenit parametry produktů a lidově řečeno, porovnává jablka s hruškami. Ideální je zákaz-ník, který ví, proč daný produkt potřebuje, umí naslouchat a vnímá výhody našeho řešení.

Jaký je první argument, který předkládáte zá-kazníkovi, aby jej produkty WITKOWITZ ENVI zaujaly?

V první řadě jsou to reference. Vítkovická značka má ve světě velký zvuk, a to hodně zabírá. Kvalitu našich výrobků potvrzují už desetiletí používané nádrže nebo čističky odpadních vod. A my vlastně pořád na tradici navazujeme a máme zájem dobré povědomí o našich výrobcích udržet. Dalším nejpodstatnějším argumentem je u čističek kvalita vyčištěné vody. To je klíčové. No a potom už rozhodují detaily.

Jakým způsobem oddělujete soukromí od práce? Berete si práci domů?

No, úplně oddělit se to nedá. Snažím se alespoň o víkendech najít způsob, jak se od práce odstřihnout. Nepamatuji si ale, že bych třeba na dovolených nemusel nic řešit. Notebook jsem měl vždycky s sebou. Přes den jsem býval s rodinou a po večerech došlo na vyřizování e-mailů, jinak to nešlo.

Těší vás, že výrobky WITKOWITZ ENVI pomáhají ekologii?

To určitě. Když jsem se rozhodoval, jakou vysokou školu budu studovat, přemýšlel jsem i o škole s přímým ekologickým zaměřením. Potom to ale nějak vyhrála stavařina. Ale i tady jsem zvolil vodu. Vztah k ekologii mám tak nějak v sobě.

A co syndrom vyhoření? Zažil jste už takové období?

Takové pocity zažije asi každý. Jednou jste dole a jednou zase nahoře a ani mně se to samozřejmě nevyhýbá. Nejlepší obranou je zkusit dělat něco jiného nebo aktivní odpočinek. Třeba sport. V létě dělám turistiku a v zimě lyžuji, takže to mi vždycky pomáhalo a pomáhá. Občas je potřeba se na maximum odreagovat, jinak by to nešlo.